• کدخبر 50217
  • 1400/11/11-00:00
  

سامانه ثبت املاک راه اندازی می‌شود

سامانه ثبت املاک راه اندازی می‌شود

معاون رییس قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از راه اندازی سامانه ثبت املاک خبر داد.


حسن بابایی در نشست مشترک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و خزانه داری کل کشور که با موضوع تبدیل اسناد دفترچه‌ای و تک برگ عادی به اسناد تک برگ دولتی برگزار شد اظهار کرد: متعاقب تفاهم نامه‌ی همکاری مشترک که بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و خزانه داری کل کشور در دی ماه سال ۹۸ در راستای حفظ املاک دولتی و بیت المال که از ضروریات مسلم و تاکیدات قانونی است و در اجرای مواد ۳،۹و۱۱ قانون حدنگار و مواد ۱۱۳، ۱۱۴و ۱۲۳ قانون محاسبات کلی کشور بحث صدور اسناد تک برگی در دستور کار قرار گرفت.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: تعداد اسناد تحویلی به ادارات ثبت استان ها۱۵۹ هزارو ۵۶۳ فقره تعداد کل اسناد تک برگی دولتی صادره از محل مبادله شده مقصد ۱۲۸هزار و ۲۲۹فقره معادل۸۰/۳۶ درصد است.

وی ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی‌های پیش رو تا پایان سال به تعهدات عمل خواهیم کرد؛ و تمام اسناد به اسناد کاداستر تبدیل می‌شوند. همچنین از محل گواهی بند «د» پرداخت ۷۳هزار و ۵۰سند تک برگ صادر شده است.

بابایی گفت: افراد و نهاد‌هایی نیز در یک اقدام جهادی در کل کشور اقدام به صدور ۲۰۱ هزارو ۲۷۹ فقره سند تک برگ کرده اند. در رابطه با این موضوع برترین‌های سازمان ثبت اسناد، مدیران و سایر دستگاه‌های دولتی که همکاری لازم را داشتند معرفی خواهند شد.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشوراظهار کرد: امید است در این فرصت پنجاه روزه باقی مانده تا پایان سال در جهت پایان این کار نیز گام موثری برداریم.

بابایی گفت: با راه اندازی سامانه ثبت املاک دولتی و نظارت بر این سامانه اقدامات موثری در ارائه هرچه بهتر خدمات در زمینه تک برگی شدن اسناد صورت می‌گیرد. همچنین بحث صدور سند، حفظ و نگهداری از عرصه‌های دولتی نیز بحثی است که باید پیگیری شود.

بابایی به موضوع نظارت‌های بیشتر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها اشاره کرد و گفت: ما یک سری وظایف ذاتی مربوط به خود دستگاه‌ها داریم که بتوانند از اموال خود حفاظت کنند و در قانون حدنگار هم تاکید شده است که دستگاه‌ها اسناد اموال خود را ارائه دهند و وظیفه سازمان ثبت است که اسناد را صادر کند.
وی افزود: پیشنهاد می‌کنیم که هر کدام از دستگاه‌ها بانک اطلاعاتی مربوط به اسناد خود را داشته باشند و بتوانند در همین راستا از اموال خود حفاظت کنند و همچنین بانک‌های اطلاعاتی دستگاه‌ها به هم وصل شوند توانند به جمع آوری اطلاعات درباره املاک خود و همچنین املاک سایر دستگاه‌ها بپردازند تا از جلوگیری شود.

در ادامه، سید رحمت‌الله اکرمی رئیس خزانه‌داری کل کشور و معاون وزیر اقتصاد نیز به همکاری مشترک بین دو دستگاه اشاره کرد و گفت: امروز یک کار مشترک بین ۲ تا قوه را شروع کرده‌ایم که برکات زیادی داشته است. پیش از این نیز کار‌های مشترکی بین ۲ قوه صورت گرفته بود، اما کار مشترک کنونی موفقیت‌های بیشتری را داشته است.

رئیس خزانه‌داری کل کشور افزود: ما در کار‌های مشترک با مشکل مواجه بوده ایم، اما امروز خداوند به ما توفیق داده است که یک کار مشترک و گروهی را به نتیجه برسانیم و این نشان دهنده آن است اگر برنامه ریزی کنیم کار‌هایی به ثمر می‌رسد می‌تواند الگویی برای همکاری‌های مشترک و عمومی بین دو قوا باشد.

وی اظهار کرد: خزانه داری کل کشور امانتدار دولت است. اسناد مالکیت اموال غیرمنقول نیز در مخازن خود دولت نگهداری می‌شود برای ساماندهی این اسناد دولتی اقدامات و کار‌های بزرگی صورت می‌گیرد و کار ساده‌ای نیست.

اکرمی ادامه داد: بنابراین شد که در این راستا سامانه‌ای را طراحی کنیم که این اقدام هم صورت گرفت. پس از آن تصمیم گرفتیم که برنامه‌ی را هم تدوین کنیم که به نوعی یک تفاهم نامه و نقشه را مشترک ایجاد کردیم و اقدامات مشترک بین خزانه کل کشور و سازمان ثبت املاک و اسناد کشور صورت گرفت.

رئیس خزانه‌داری تصریح کرد: به طور مشخص این تفاهم نامه را رصد می‌کنیم و گزارش‌های ماهانه دریافت و مسائل و مشکلاتی که وجود دارد پیگیری می‌شود. این نشان می‌دهد که می‌شود یک کار مشترک حقوقی بین دو قوه انجام شود و آثار بسیار مطلوبی داشته باشد.

وی افزود: در راستای اجرای این تفاهم نامه و نقشه راه باشد توجه به مسئله کاداستر و حد نگار مهم و ضروری است که به صورت ویژه هم بررسی شد. برنامه این طرح جامع برای املاک دولتی با سرعت قابل قبول پیش رفته است و همه می‌دانیم که این قانون یکی از قوانین مهم کشور است.

اکرمی به اهمیت برنامه کاداستر اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم معضلات بزرگ در زمینه اموال غیر منقول را حل کنیم باید به بحث کاداستر توجه کنیم و این طرح تا اینجا بسیار خوب پیش رفته و یکی از برکات همکاری بین سازمان ثبت و خزانه کل کشور است.

رئیس خزانه‌داری ادامه داد: پیش از این وضعیت ما در ثبت اسناد تک برگ وضعیت خوبی نبود و بسیار نامناسب بود. در حال حاضر نیز ما درباره اموال دولتی آمار مشخصی نداریم پس از اجرای این طرح ما می‌توانیم به این اطمینان برسیم که این اموال چقدر است و چه متراژی دارند. با این حال در جهت شفاف سازی این وضعیت بسیار خوب پیش رفته ایم.

وی گفت: ما علاوه بر اینکه سند را تک برگ کردیم شکل و ظاهر آن را نیز تغییر دادیم و ظاهر خاصی برای ان طراحی کردیم تا به محض دیده شدن سند متوجه بشویم که این یک سند دولتی است.

اکرمی به آمار اسناد تک برگ شده اشاره کردو افزود: بالغ بر ۲۰۰هزار سند رسمی دولتی تک برگ شده است. رقم امیدوارکننده و قابل قبولی است و ادارات ثبت استان‌ها نیز بازخورد خوبی داشتند. این نشان دهنده همکاری خوب بین این دو نهاد است.

رئیس خزانه‌داری اظهار کرد: این همکاری باعث شده است که بیش از ۷۰ فقره سند دولتی را که دستگاه‌های اجرایی ما در دولت نگه داشته بودند و تحویل نمی‌دادند نیز به خزانه ارائه دهند. امیدواریم به مرحله‌ای برسیم که رقم اموال دولتی نیز مشخص و واضح باشد.

در این نشست گزارش‌هایی از کار‌های صورت گرفته و همچنین درمورد روند این امر ارائه شد. همچنین از نمایندگان وزارت جهادکشاورزی و دستگاه‌های تابعه، وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان دستگاه‌های اجرایی برتر در معرفی املاک دولتی و صدور اسناد تک برگ دولتی تقدیر به عمل آمد.


منبع : خبرگزاری میزان