• کدخبر 50168
  • 1400/07/29-08:34
  

همزمان با سفر معاون امور اسناد سازمان ثبت صورت گرفت : افتتاح آرشیو الکترونیکی دفاتر قانونی دفاتر اسناد رسمی

افتتاح آرشیو الکترونیکی دفاتر قانونی دفاتر اسناد رسمی

آرشیو الکترونیکی دفاتر قانونی دفاتر اسناد رسمی در بازدید معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از اداره کل ثبت اسناد و املاک استان هرمزگان آغاز به کار کرد.


به گزارش روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سفری یک روزه به استان هرمزگان ضمن بازدید از اداره کل ثبت اسناد و املاک استان هرمزگان و شرکت در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان، طرح آرشیو الکترونیکی دفاتر قانونی دفاتر اسناد رسمی را در این استان افتتاح کرد.


مهدی اقبال که در این سفر مدیرکل ثبت شرکت ها و سرپرست دفتر نظارت بر اجرای اسناد رسمی سازمان ، وی را همراهی می کرد در ابتدای ورود در نشستی با کارکنان این اداره کل بر ضرورت تسریع در مختومه کردن پرونده‌های اجرایی موضوع بند " پ " ماده ۱۱۷ قانون برنامه توسعه ششم تاکید کرد و ضمن تبیین عملکرد واحد‌های امور اسناد در تمامی استان‌ها، به تبیین اهمیت ادارات اجرای اسناد رسمی و نقش اساسی آنها در وصول مطالبات و معوقات موسسات مالی و اعتباری دولتی و خصوصی پرداخت.


در ابتدای این جلسه ، حسینی مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان ، آخرین اقدامات و عملکرد این اداره کل را در حوزه اجرای اسناد رسمی و ثبت شرکت ها و پروژه آرشیو الکترونیکی دفاتر قانونی دفاتر اسناد رسمی را تشریح کرد.


** بازدید از اداره کل ثبت هرمزگان، ادارات اجرای اسناد رسمی و ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری هرمزگان


در بخش دیگر این سفر معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و هئیت همراه از بخش های مختلف اداره کل ثبت اسناد و املاک استان شامل واحد کارشناسان، دایره حقوقی، اداره بازرسی و رسیدگی به شکایات، دادگاه انتظامی سردفتران و دفتریاران ، اداره اجرای اسناد رسمی و اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری بازدید کرد و با مسئولان مربوطه به گفتگو تبادل نظر پرداختند.


اقبال ضمن بازدید از بخش های مختلف ادارات اجرای اسناد رسمی و ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری بندرعباس به گفتگوی چهره به چهره و صمیمی با کارکنان ادارات متبوعه پرداختوی با مطلوب ارزیابی کردن وضعیت ادارات اجرا و ثبت شرکت ها به ویژه بخش بایگانی ادارات مزبور از همکاران مربوطه تشکر و قدردانی کرد.


** نشست مشترک سرپرست دفتر نظارت بر اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت با نمایندگان حقوقی بانک های استان


در ادامه این سفر ، سرپرست دفتر نظارت بر اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به منظور آشنایی با مشکلات و چالش های پیش روی ادارات اجرای اسناد رسمی و مختومه کردن هر چه سریعتر پرونده های سنواتی ادارات اجرای استان با نمایندگان حقوقی بانک های استان دیدار کرد.


سید صادق سعادتیان در این دیدار با تأکید بر رعایت بند آخر ماده 34 و اجرای بند پ ماده 117 قانون ششم برنامه توسعه و تعیین مهلت قانونی تا پایان سال جاری اظهار داشت : بر اساس مفاد قانون اگر چنانچه بانک یا شخص بستانکار، نسبت به وصول مطالبات خود در خارج از ادارات اجرا اقدام کنند، شخص بدهکار از پرداخت نیم عشر اجرایی معاف است و این فقط  تا پایان برنامه ششم توسعه مهلت دارد.


در ادامه جلسه با رفع ابهام از رأی ۷۹۴ دیوان عالی کشور که ضمن بحث های اولیه و ارائه طریق لازم بر تشکیل جلسات مشترک با بانک های استان در اداره اجرای به منظور یکسان سازی آمار پرونده های مختومه و جاری در بانک ها و ادارات اجراو تعیین تکلیف پرونده های راکد سنواتی با حضور ویدئو کنفرانسی نمایندگان دفتر نظارت بر اجرای سازمان ثبت تأکید شد.


** شرکت در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان هرمزگان با حضور معاون اقتصادی استاندار


معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد کشور ضمن شرکت در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان هرمزگان که با پیشنهاد این معاونت به منظور بررسی مشکلات صنعتگران و اصحاب تولید استان در امور اجرای ثبت و ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری در محل استانداری استان هرمزگان تشکیل شده بود با استماع مشکلات مطروحه و همچنین صحبت های مدیران عامل بانک های استان ضمن ارائه راهکار به حل مشکلات آنها پرداخت.


در این جلسه که با استقبال کم سابقه همه مدعوین خصوصاً معاون استاندار مواجه شد از معاون امور اسناد سازمان به لحاظ پیگیری در برگزاری این جلسه تشکر و قدردانی و مقرر گردید به منظور رفع مشکلات موجود در حوزه تولید که با کمک سازمان ثبت قابل حل می باشد این جلسات با حضور مسئولین مربوطه ادامه پیدا کند.


شرکت در جلسه کانون سردفتران و دفتریاران استان هرمزگان / افتتاح طرح آرشیو الکترونیکی دفاتر قانونی دفاتر اسناد رسمی


در ادامه سفر یک روزه معاون امور اسناد به استان هرمزگان ، وی ضمن شرکت در جلسه کانون سردفتران و دفتریاران استان که با حضور خندانی رئیس کانون مرکز به انجام رسید ، طرح آرشیو الکترونیکی دفاتر قانونی دفاتر اسناد رسمی که از چندی قبل بصورت آزمایشی (پایلوت) در استان هرمزگان شروع  شده بود بصورت رسمی افتتاح کرد.


در این جلسه که بعنوان جلسه هم اندیشی با کانون سرفتران و دفتریاران استان و همکاران سردفتر تشکیل شده بود ، اقبال ضمن استماع مشکلات و پیشنهادات مطروحه به ارائه راهکار پرداختند.


معاون سازمان ثبت اسناد در این جلسه اظهار داشت: یکی از شعارها مهم در راستای تحول سند قضایی ، توسعه سند رسمی است و سران دفاتر اسناد رسمی به عنوان کاتبین بالعدل انجام وظیفه می نمایند و سازمان ثبت باید بخش حاکمیتی خود را ایفا نماید.


وی با اشاره به اثرگذاری دفاتر بعنوان مشاوران حقوقی در جامعه و اهمیت نقش آنها افزود : تبلیغ سند رسمی و توسعه سند رسمی از موارد مهم پیگیری در حوزه معاونت امور اسناد است که تأکید بر آن از وظایف تمامی سردفتران محترم می باشد.


در ابتدای این جلسه معاون امور اسناد ضمن بازدید از کارگاه آرشیو الکترونیکی دفاتر قانونی دفاتر اسناد رسمی و افتتاح رسمی این طرح بر لزوم اجرای آن در کل کشور بعنوان آخرین حلقه الکترونیکی کردن فرآیند ثبت سند رسمی یاد کرده و خاطر نشان کرد: با انجام کامل آرشیو این دفاتر ضمن جمع آوری دفاتر فیزیکی در کلیه دفاتر اسناد رسمی، فایل تصاویر آنها در مرکز داده سازمان بارگزاری شده و در آینده ای نزدیک تمام سران دفاتر در سامانه ثبت الکترونیکی به تصاویر دفتر خود دسترسی پیدا خواهند کرد.


اقبال ادامه داد: این موضوع ضمن جلوگیری از دخل و تصرف در دفاتر، موجبات بالا رفتن امنیت در نگهداری دفاتر از خطرات احتمالی نظیر آتش سوزی و پوسیدگی و نیز بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله را فراهم می نماید؛ ضمنا" با آرشیو تمام دفاتر در آینده ای نزدیک می توان دفاتر فیزیکی را جمع آوری و در جایی خاص نگهداری نمود و فضای دفاتر را به منظور امور دیگر مورد استفاده قرار داد.


منبع : سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور