• کدخبر 50118
  • 1399/07/16-00:00
  

لزوم استفاده از فناوری‌های نوین توسط دفاتر اسناد رسمی به منظور انجام الکترونیکی امور مردم

لزوم استفاده از فناوری‌های نوین توسط دفاتر اسناد رسمی به منظور انجام الکترونیکی امور مردم

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در دیدار اعضای هیئت مدیره شورای عالی سردفتران کشور گفت: دفاتر اسناد رسمی باید با استفاده از فناوری‌های نوین به شکلی عمل کنند که کلیه امور مردم را به صورت الکترونیکی انجام دهند.

در دیدار اعضای هیئت مدیره شورای عالی سردفتران کشور با ذبیح الله خداییان، معاون رییس قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مسائل و مشکلات این حوزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

خداییان در این دیدار با تسلیت ایام عزاداری اباعبدا... الحسین و فرارسیدن اربعین حسینی گفت: جامعه سردفتری یک نهاد مردمی و به نوعی یک نهاد حاکمیتی است و ما کمتر نهادی را با این ویژگی و قدمت می‌شناسیم که مردم به آن اعتماد دارند و وظیفه داریم در جهت اعتلای این نهاد و بهره گیری از ظرفیت آن در امور حاکمیتی حرکت کنیم.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه سازمان ثبت باید به سمت هوشمندسازی حرکت کند، خاطرنشان کر: تمام کار‌های سازمان ثبت قابلیت هوشمندسازی دارد و با انجام این کار موجبات تسهیل و تسریع در امور مردم فراهم می‌شود.


دستگاه‌های متولی باید با نظارت مداوم نسبت به شناسایی شرکت‌های صوری اقدام کنند


وی با اشاره به اینکه دفاتر اسناد رسمی مهم‌ترین نهادی هستند که در تحقق این مهم باید با سازمان ثبت همکاری لازم را داشته باشند، یادآوری کرد: دفاتر اسناد رسمی باید با استفاده از فناوری‌های نوین به شکلی عمل کنند که کلیه امور مردم را به صورت الکترونیکی انجام دهند؛ زیرا این اقدام ضمن اینکه موجب تسریع در انجام امور مردم می‌شود، موجبات کاهش هزینه‌ها و نظارت الکترونیکی بر عملکرد آن‌ها را فراهم می‌کند و مانع سواستفاده افراد فرصت طلب می‌شود.

خداییان اظهار کرد: سازمان ثبت تلاش کرده در موضوع برون سپاری‌ها حداکثر استفاده را از ظرفیت دفاتر اسناد رسمی ببرد، ولی در کنار این کار‌ها دفاتر نیز باید شیوه‌های خود را به روز کنند و نهایت همکاری را داشته باشند.

وی در خصوص اصلاح و تنقیح قوانین و مقررات نیز خاطرنشان کرد: این کار از طریق هیئتی مشورتی متشکل از کارشناسان سازمان، اساتید دانشگاه و جمعی از قضات و مشارکت پژوهشگاه قوه قضاییه در حال پیگیری است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به پیشنهاد اصلاح آیین نامه دفاتر اسناد رسمی اظهار کرد: هدف از پیشنهاد اصلاح آیین نامه به روز رسانی آیین نامه فعلی و تجمیع آیین نامه‌ها و نظام نامه‌های مختلفی بود که ضمن قدیمی بودن، بسیاری از مواد آن‌ها منسوخ یا متروک بوده اند.

وی در ادامه عنوان کرد: موضوع برون سپاری برخی از امور به دفترخانه ها، تجهیز دفترخانه‌ها به فناوری‌های نوین، متناسب سازی‌های انتظامی، تنقیح صریح برخی مقررات از اهداف اصلاح آیین نامه هستند.

خداییان خطاب به شورای عالی سردفتران گفت: دفاتر اسناد رسمی یک امر حاکمیتی را بر عهده دارند؛ لذا رعایت شئونات حرفه‌ای برای کلیه اعضاء در راستای حفظ شأن و جایگاه قشر عظیم سردفتران و دفتریاران ضروری است و نباید اجازه داده شود برخی از افراد سردفترنما با اعمال و رفتار خود در فضای حقیقی یا مجازی به حیثیت این قشر شریف و مورد اعتماد مردم خدشه وارد کنند.

در این جلسه که معاون امور اسناد و جمعی دیگر از مسئولان این معاونت نیز حضور داشتند، خداییان از آنان خواست تا مسائل و مشکلات مطرح شده از طرف نمایندگان جامعه سردفتری را تا حصول نتیجه پیگیری کنند.

در ابتدای این نشست اعضای هیئت مدیره شورای عالی سردفتری کشور مسائل، مشکلات و دیدگاه‌های خود را با رییس سازمان ثبت در میان گذاشتند.


 منبع : خبرگزاری میزان